تونو تایمز

ساخت وبلاگ

لمینت ها یک سری پوسته های نازک هستند که کاملا متناسب با شکل و ویژگی های دندان های هر شخص به صورت کاملا منحصر به فرد برای او ساخته می شوند. برای ساخت این پوسته ها، مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ خود دندان دارند.

در این نوع درمان، پزشکان قادرند که مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول هر دندان را تغییر دهند تا فرد تحت درمان، لبخندی گیراتر و جذاب تر داشته باشد. لمینت دندان شامل 2 نوع لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی ( که ونیرهای کامپوزیت هم نام دارند) می شود که تفاوت هایی باهم دارند.

مقایسه لمینت دندان و ونیر کامپوزیت

لمینت سرامیکی روکش های نازکی از جنس سرامیک (پرسلن) است که بعد از قالب گیری و ساخت در آزمایشگاه، روی دندان ها چسبانده می شود. این روکش ها به صورت بسیار طبیعی عیوب دندان ها را می پوشاند. برای نصب روکش لمینت بر روی دندان ها، لازم است تا کمی از مینای دندان تراش داده شود. معمولا افراد لمینت سرامیکی دندان را با همان نام لمینت دندان می شناسند. لمینت دندان دچار تغییر رنگ نمی شود و این یکی از مهم ترین ویژگی های لمینت است.

ونیرهای کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری به نسبت لمینت دندان دارند؛ اما یک در آن از بین برده نمی شود. ونیرهای کامپوزیتی در مطب توسط دندانپزشک ساخته می شود و معمولا در همان روز روی دندان های فرد نصب می شود و همین کار یکی از دلایلی است که هزینه کامپوزیت دندان را از لمینت دندان کمتر کرده است. اما لازم به ذکر است که در صورت انجام لمینت یا کامپوزیت دندان در مراکز دندانپزشکی شبانه روزی هزینه های شما بسیار کمتر خواهد بود.

کاربرد لمینت و کامپوزیت دندان

از کامپوزیت و لمینت دندان برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • ترمیم دندان های کج
  • ترمیم دندان های شکسته
  • سفید کردن قوی دندان ها
  • فاصله بین دندانها
  • دندان های ساییده شده

چه زمانی نباید از کامپوزیت و لمینت استفاده کرد؟

در شرایط زیر استفاده از کامپوزیت و لمینت دندان توصیه نمی شود:

  • در صورت پوسیده بودن دندان ها و بیماری لثه در فرد.  در این صورت ابتدا باید این مشکلات را رفع کرد و سپس ونیرهای دندان نصب شوند.
  • در صورتی که مقدار بسیار زیادی از ساختار دندان ها از بین رفته باشد. در این حالت دندان ها برای انجام ونیر مناسب نمی باشند.
  • دندان هایی که مشکلات شدیدی دارند باید از ارتودنسی دندان استفاده کنند و لمینت و یا کامپوزیت درمان مناسبی برای این مشکلات نیستند.
تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 114 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 20:07

اکثر افراد در سنین محتلف دچار مشکلات و ناهنجاری هایی در دندان های خود هستند. امروزه این افراد برای درمان این مشکل خود از ارتودنسی دندان استفاده می کنند. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که هرکدام از این درمان ها روش ها، مراقبت ها، زمان و هزینه های مختلفی دارند.

دستگاه های ثابت ارتودنسی برای اینکه بتوانند مشکل شما را حل کنند باید تا پایان دوره درمان به دندان های شما متصل باشند که به آنها ارتودنسی ثابت می گویند. دستگاه های متحرک می توانند حین درمان از دندان و دهان شما خارج شده و باز مورد استفاده قرار بگیرند. به درمان با کمک دستگاه های متحرک نیز ارتودنسی متحرک گفته می شود.

انواع ارتودنسی متحرک

اینویزیلاین ها

اینویزیلاین ها جدیدترین دستگاه های ارتودنسی متحرک هستند که میتوانند تعداد زیادی از مشکلات دندانها، از جمله وجود فاصله بین آن ها، کج بودن و یا روی هم خوابیدن دندان ها، عقب یا جلو بودن آن ها و برخی مشکلات دیگر که چندان شدید نیستند را حل کند. به استفاده از این دستگاه ها، ارتودنسی نامرئی نیز گفته میشود.

ریتینر یا نگهدارنده ها

بعد از اتمام برنامه درمانی ارتودنسی ثابت، هنوز هم شما نیاز به استفاده از تعدادی دستگاه دیگر دارید که ما به آن ها نگهدارنده یا ریتینر میگوییم. نگهدارنده از جمله مهمترین انواع پلاک ارتودنسی متحرک هستند.

نکته ای که درباره ارتودنسی متحرک باید دانست این است که این ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی و همچنین مال اکلوژن ها (شامل اپن بایت، آندربایت، کراس بایت و اوربایت) استفاده می شود و این نوع دستگاه ها امکان اصلاح ناهنجاری ها و چرخش های چندگانه را ندارند.

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان به وسیله ارتودنسی متحرک به عواملی مانند نوع و شدت ناهنجاری شما بستگی دارد و برای هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. اما به طور کلی مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک 1 الی 2 سال است.

هزینه ارتودنسی متحرک به چه صورت است؟

هزینه ارتودنسی متحرک بسته به نوع و شدت ناهنجاری شما، موقعیت مکانی مطب دندانپزشکی، تخصص ارتودنتیست و ... متفاوت است اما اصولا هزینه ارتودنسی متحرک از سایر روش های ارتودنسی ثابت بیشتر است زیرا پلاک های شیشه ای مورد استفاده در این درمان در خارج از کشور تولید می شوند.

ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت؛ کدام بهتر است؟

نمی توان گفت کدام یک از روش های ارتودنسی بهتر از دیگری است چرا که هر کدام از این روش ها برای نوع خاصی از مشکلات و ناهنجاری ها قابلیت استفاده دارد و همینطور هر کدام مزایا و معایب خاص خود دارند و متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار یکی از این روش ها را پیشنهاد می کند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 89 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 20:04

درمان های ارتودنسی جهت مرتب کردن دندان ها معمولا خطرناک نیستند و اگر چنین بود دندانپزشکان این درمان ها را انجام نمی دادند. با این حال در برخی موارد ممکن است مشکلاتی در طول مرتب سازی دندان ها با این روش ایجاد شود. مثلا انتخاب متخصص ارتودنسی کم تجربه، عدم انتخاب درمان مناسب، دنبال نکردن نکات بهداشت دهان و دندان از جمله ای مواردی هستند که احتمال بروز عوارض ارتودنسی را افزایش می دهند.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

یک دسته بندی نسبتا جدید در ارتودنسی دندان است که در آن از وسایلی برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود که یکی از این ۳ ویژگی بارز را دارند:

  • یا پنهان هستند
  • یا شفاف هستند
  • و یا اینکه همرنگ دندان اند

فرض کنید شما شخصی هستید که برای مرتب سازی دندان‌های خودتان از وسایل نامرئی استفاده می‌کنید. در این صورت کسی که به شما نگاه می‌کند معمولا متوجه نخواهد شد که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید. دندان‌های شما مرتب می‌شود در حالی که هیچ کس متوجه این موضوع نمی‌شود.

بیماری لثه که شامل التهاب و عفونت لثه است با تداخل در حرکات ارتودنسی طول درمان را افزایش می دهد و این افزایش مدت زمان درمان می تواند هزینه های بیشتری روی دست شما بگذارد. در واقع شما باید علاوه بر هزینه ارتودنسی که از قبل پرداخت کرده اید هزینه های دیگری برای درمان عفونت لثه و افزایش جلسات ویزیت بعدی و .... متقبل شوید.

انواع روش ارتودنسی نامرئی کدامند؟

  • به طور کلی ۳ روش ارتودنسی نامرئی وجود دارد که عبارتند از:
  • ارتودنسی سرامیکی شفاف و همرنگ دندان
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی با الاینر‌های شفاف

زمانی که در ایران صحبت از ارتودنسی نامرئی می‌شود بیشتر منظور مورد سوم یعنی الاینر‌های شفاف است که در ادامه به عنوان سریع‌ترین روش ارتودنسی معرفی شده است.

هزینه ارتودنسی نامرئی در حال حاظر چقدر است؟

تا قبل از سال ۹۷ زمانی که برای انجام درمان ارتودنسی نامرئی به یک کلینیک یا متخصص مراجعه می‌شد، معمولا قالب‌ها یا پلاک‌های شفاف از خارج از ایران وارد می‌شد. زیرا در ایران امکانات کافی و مناسب برای ساخت دقیق و تخصصی آن‌ها وجود نداشت. قالب‌ها اغلب در کشور فرانسه و گا‌ها در دبی و حتی کره جنوبی ساخته می‌شد و این باعث می‌شد که هزینه ارتودنسی نامرئی با الاینر‌ها زیاد باشد. امروزه همان قالب‌ها (تقریبا با همان کیفیت) در لابراتوار‌های داخلی و حتی در مطب خود متخصصان نیز ساخته می‌شود.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 111 تاريخ : دوشنبه 30 آبان 1401 ساعت: 19:47

یکی از اصلی ترین خدمات دندانپزشکی، ارتودنسی دندان است که عملکرد آن براساس مرتب کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های دندان و دهان است. به زبان ساده تر، ارتودنسی دندان دانش و مهارت صاف و مرتب کردن دندان های نامرتب با کمک مجموعه ای از تکنیک هاست.

ارتودنسی دندان به نوع اصلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم می شود. ارتودنسی متحرک همانطور که از نامش پیداست به طور ثابت بر روی دندان ها نصب نمی شود و امکان خارج کردن آن از دهان وجود دارد. هرکدام از انواع ارتودنسی مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی توان گفت کدام بهتر است. بلکه با مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج و سایر شهرها و پس از بررسی وضعیت دندان های شما، او بهترین پیشنهاد را برای درمان شما می دهد.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

خیلی از افراد دوست دارند تا به جای استفاده از ارتودنسی ثابت از نوع متحرک آن استفاده کنند تا بتوان در بعضی ساعات به طور موقت آن را از دهان خارج کرد. این نوع ارتودنسی مزایای زیادی دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

  • به دلیل اینکه می توان این پلاک های شیشه ای را از دهان خارج کرد، رعایت بهداشت دهان و دندان و مسوارک زدن هنگام استفاده از این ارتودنسی راحت تر است. این در حالی است که هنگامی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت تر و چالش برانگیز تر است.
  • احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه در هنگام استفاده از ارتودنسی متحرک برخلاف روش ارتودنسی ثابت کمتر است، زیرا امکان تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی در این حالت به راحتی انجام می شود.
  • در هنگام غذا خوردن و آشامیدن می توانید پلاک ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید، پس در هنگام مصرف موادغذایی اذیت نمی شوید یا محدودیت غذایی ندارید و نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی در هنگام استفاده از پلاک های متحرک این نوع ارتودنسی ندارید.
  • چنانچه از الاینرها به جای براکت ها استفاده کنید به دلیل نامرئی بودن تاثیر منفی در زیبایی لبخند شما نخواهد داشت.

معایب ارتودنسی متحرک

زمانی که الاینرهای ارتودنسی در دهانتان است فقط اجازه نوشیدن آب دارید. زیرا مصرف نوشیدنی های رنگی باعث کدر شدن و تغییر رنگ پلاک ها می شود.

حداکثر زمانی که می توانید در مجموع الاینرها را از دهانتان خارج کنید 2 ساعت است. در صورت فراموش کردن استفاده مداوم از آن، امکان نتیجه گیری از ارتودنسی شما ضعیف تر شده و طول درمانتان طولانی تر می شود. همچنین ممکن است وضعیت دندان هایتان بدتر نیز شود.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 96 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 17:46

لمینت دندان روکشی نازک است که برای اصلاح عیوب مختلف دندان بر روی آن چسبانده می شود. این لایه نازک می تواند در رنگ های مختلفی برای فرد تهیه شود که او می تواند آن رنگ را خود انتخاب کند. لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های اصلاح شکل ظاهری دندان ها و همچنین سفید کردن آنها است. این روش مناسب افرادی است که دندان های نامرتب، لب پریده، شکسته و زرد رنگ دارند.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به دو دسته رزین کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم بندی می شود که بر اساس جنس مواد به کار رفته در آنها، هزینه، طول عمر و روش انجامشان تا حدودی متفاوت است.

رزین کامپوزیت

این نوع از لمینت دندان درواقع ارزان ترین نوع است و اصولا 5 الی 7 سال ماندگاری دارند. در این درمان‌ زیبایی، لایه‌ هایی از جنس مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان بر روی دندان های فرد قرار می گیرد و شکل و فرم آن مشابه دندان های طبیعی فرد است. در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌ شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌ شود. به همین دلیل عوارضی که تراشیده شدن دندان در پی دارد مانند امکان آسیب به مینای دندان در این روش وجود ندارد.

اما اگر بخواهیم از عوارض کامپوزیت دندان مواردی را نام ببریم می توان به رنگ پذیری حدودی آنها بر اثر خوردن نوشیدنی های رنگی اشاره کرد. همینطور کامپوزیت‌ های دندانی نسبت به پرکننده‌ های نقره‌ ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌ روند.

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی طبیعی تر از لمینت های کامپوزیتی هستند. طول عمر لمینت های سرامیکی هم خیلی بیشتر از ونیرهای کامپوزیتی بوده و بین 10 تا 20 سال تخمین زده شده است. پرسلن تهیه شده در این روش بسیار محکم بوده و سخت به دندان های فرد می چسبند. لمینت های سرامیکی دچار تغییر رنگ نمی شوند و به لطف عبور نور از آنها ظاهر بسیار طبیعی دارند.

اما یکی از معایبی که لمینت سرامیکی دندان دارد این است که امکان ترمیم در دندان لمینت شده وجود ندارد. یعنی در صورتی‌ که دندان شما بعد از لمینت کردن دچار شکستگی یا پریدگی شود، باید لمینت آن دندان را تعویض کنید. مهم ‌ترین نکته در اینجا این است که هیچ راه بازگشتی از لمینت وجود ندارد.

در جلسه اول لمینت از دندان های شما قالب گرفته می شود و در جلسات بعدی لمینت های آماده شده بر روی دندان ها نصب می شوند. به دلیل زحمت بیشتر این کار به نسبت کامپوزیت و طبیعی تر بودن و سایر مزایای دیگری که از لمینت دندان نام برده شد، هزینه لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 104 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 17:44

سوناتا LF تولید شده شرکت خودروسازی هیوندای و کیا اپتیما محصول شرکت کیاموتورز است که رقیبان کره ای یکدیگر هستند و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه کیا اپتیما 2016 و هیوندای سوناتا LF بپردازیم. شرکت کیا موتورز از قدیمی ترین شرکت های خودرو ساز کره جنوبی است که در سال 1994 فعالیت خود را آغاز کرد، در سال 1997 در جریان بحران مالی پیش آمده در آسیا دچار ورشکستگی شد و توسط شرکت خودرو سازی کره ای هیوندای موتور در سال 1998 خرداری شد و امروزه به ‌عنوان زیرمجموعه ‌ای از گروه خودروسازی هیوندای موتور شناخته می شود.

درست است که این شرکت به عنوان زیرمجموعه شرکت هیوندای به حساب می آید، اما این 2 شرکت به هیچ عنوان یکی نیستند. دو نمونه از مشهورترین محصولات این دو کمپانی خودروساز هیوندای سوناتا LF و کیا اپتیما می باشد.

هیوندای سوناتا LF

هیوندا سوناتا از سال 1986 وارد بازار جهانی و از سال 2004 وارد ایران شد و تا به امروز در 8 نسل تولید شده است. سوناتا LF به نسبت مدل قبلی خود یعنی سوناتا YF از نظر ظاهری پیشرفت عالی ای داشته اما نتوانسته فروش بالای مدل قبلی خود را تجربه کند. زیرا برای برطرف کردن ضعف های مدل قبلی هزینه بالایی داشته و در نتیجه قیمت سوناتاLF  نیز متعاقبا از نسل قبلی خود بالاتر بوده که باعث خرید  کمتر این خودرو از کمپانی هیوندای شده است.

این خودرو 4 سیلندر بوده و قدرت موتور آن 171 اسب بخار است. همچنین مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر 12.7 لیتر در 100 کیلومتر است و حداکثر سرعت این خودرو 205 کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

آپشن ‌های سوناتا LF

  • ترمز ضد قفل ABS
  • ده کیسه هوا
  • سنسور پارک در جلو و عقب
  • سیستم خودکار از بین برنده بخار شیشه جلو
  • و ...

کیا اپتیما JF

کیا اپتیما از محبوب ترین خودروهای خارجی در ایران است که از سال 2005 وارد بازار جهانی شده است. این خودرو 4 سیلندر بوده و قدرت موتور آن 172 اسب بخار است. مصرف سوخت شهری آن 11.9 لیتر در 100 کیلومتر است.

سوناتا LF یا اپتیما 2016 کدام بهتر است؟

با اینکه سوناتا ال اف آپشن های بسیار زیادی دارد ولی در میدان نبرد با کیا اپتیما 2016، کیا اپتیما بسیار چالاک تر است و کیفیت سواری آن نیز بهتر بوده و همچنین مصرف سوخت کیا اپتیما به نسبت خودروی رقیب خود کمتر است.

برای خرید قطعات کیا و هیوندای به نمایندگی های رسمی آنها مراجعه کرده تا بتوانید از اصل بودن قطعات خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 103 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 15:15

برخلاف تصوری که افراد زیادی از رژیم دارند، رژیم لارغی به معنای خوردن غذاهای بدمزه و همینطور گرسنه ماندن نیست. بلکه بهترین راه برای ماهش وزن و لاغری، کاهش کالری دریافتی است. برای اینکار لازم است تا انواع غذاهای کم کالری و سیرکننده مصرف کرد. نکته ای که در این حین باید به آن توجه کرد این است که بعضی غذاها کالری پائینی دارند اما برای بدن مفید هم نیستند. در مقابل بعضی غذاها در عین داشتن کالری پایین، سرشار از مواد مغذی بوده و می توانند فرد را مدت زمان بیشتری سیر نگه دارند.

غذاهای صفر کالری

غذاهای صفر کالری یا کالری منفی به غذاهایی گفته می شود که کالری ‌ای که بعد از خوردن آن برای جویدن، هضم و سوخت و ساز مصرف می‌ کنید، از کالری خود غذا بیشتر است.

3 نمونه از کم کالری ‌ترین غذاها

در ادامه به معرفی تعدادی از کم کالری ترین غذاها می پردازیم که تهیه آن برای شما نیز راحت باشد.

ماکارانی کدو سبز

کدوسبز یکی از سبزیجات پرخاصیتی است که راه های مختلفی برای مصرف آن در وعده های غذایی وجود دارد. مصرف غذای رژیمی با کدو در بین افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار پرطرفدار است . یکی از لذیذترین غذاهایی که می توان با کدوسبز تهیه کرد، ماکارانی کدوسبز است که میزان کالری آن 184 است. استفاده از آب سبزیجات پخته شده به عنوان سس هم به غذای شما طعم جذابی می دهد.

استیک گوشت با سس قارچ

نوع طبخ غذا نیز علاوه بر میزان کالری خود آن ماده غذایی، در کم کالری بودن نهایی غذا تاثیرگذار است. مصرف گوشت به اندازه مناسب آن برای بدن مفید است. همچنین وجود قارچ در کنار آن به دلیل فیبر زیادی که دارد باعث سیر نگهداشتن طولانی مدت فرد می شود. به همین دلیل است که انواع غذای رژیمی با قارچ در برنامه های لاغری بسیار دیده می شود. استیک گوشت با سس قارچ یکی از غذاهای پروتئین دار کم کالری است که شما با خوردن آن تنها ۲۰۳ کالری دریافت خواهید کرد.

خوراک بامیه با مرغ

هیچکش از تنوع غذای رژیمی با مرغ بی اطلاع نیست. همیشه خوراک بامیه را با گوشت تکه ای تست کرده اید. پیشنهاد ما به شما این است که این دفعه این غذا را با مرغ امتحان کنید و کالری کمی دریافت کنید. هر وعده از این غذای خوشمزه تنها ۱۱۳ کالری دارد. سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی که در این خوراک به کار می روند به دلیل فیبر بالایی که دارند، باعث سیری طولانی تری می شود.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 83 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 15:08

برای درمان دندان های پوسیده و خراب انوع روش های ترمیمی دندان وجود دارد که یکی از روش های درمان آن ها، پر کردن دندان است که در آن دندانپزشک برای درمان بخش پوسیده دندان را خارج کرده و دندان را با مواد مخصوصی پر می کند که به آن ترمیم دندان نیز گفته می شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره هزینه پر کردن دندان و عواملی که در این قیمت تاثیرگذار هستند صحبت کنیم.

چه کسانی نیاز به پر کردن دندان دارند؟

به طور کلی  کسانی که مشکلات دندانی زیر را داشته باشند نیاز به ترمیم دندان دارند:

  • وجود لکه هایی روی دندان ها که به هیچ طریقی برداشته نمی شوند.
  • دندانی دارای پوسیدگی
  • یک یا چند دندان که دچار شکستگی، لب پر شدگی یا ترک خوردگی شده باشند.
  • دندانی که دچار سایش شده و مینای آن تحلیل رفته است.
  • دندانی که قبلا پر شده و دوباره نیاز به ترمیم دارد.

مراحل پرکردن دندان چگونه است؟

در مرحله اول، دندانپزشک بی حسی موضعی را برای فرد انجام می دهد و دندان و ناحیه اطراف آن را برای ترمیم آماده می کند و می تراشد. قسمت پوسیده و یا آسیب دیده با لیزر و یا هندپیس برداشته می شود و بعد جرمگیری دندان انجام می شود. نکته ای که در این قسمت باید دانست این است که اگر پوسیدگی دندان نزدیک به ریشه باشد ممکن است ابتدا با یونومر شیشه یا رزین کامپوزیت لایه ای روی ریشه های دندان کشیده شود تا از آن بیشتر محافظت شود؛ زیرا در داخل ریشه عصب قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است.

سطوح ترمیم دندان در پر کردن

ترمیم یک سطحی: بیشترین میزان پوسیدگی دندان، روی سطح جونده دندان اتفاق می افتد.

ترمیم دو سطحی: هنگامی که دو سطح دندان دچار پوسیدگی شوند، به آن ترمیم دو سطحی دندان می گوییم.

ترمیم سه سطحی: برای درمان پوسیدگی هایی کاربرد دارد که از مزیال تا دیستال دندان گسترش پیدا کرده باشد. در ترمیم سه سطحی هر دو سطح بین دندانی و سطح جونده درگیر خواهند شد.

هزینه پر کردن دندان

هزینه پرکردن دندان با کامپوزیت 1 سطحی

450.000 تا 550.000 تومان

هزینه پرکردن دندان با کامپوزیت 2 سطحی

550.000 تا 600.000 تومان

قیمت پر کردن دندان با آمالگام 1 سطحی

400.000 تومان

قیمت پر کردن دندان با آمالگام 2 سطحی

450.000 تا 500.000 تومان

 

 

هزینه پر کردن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

  • ماده پرکننده
  • سطح ترمیم
  • محل آسیب و پوسیدگی دندان
  • تعداد دندان های پوسیده
  • میزان تخصص دندانپزشک
  • محل قرارگیری مطب

منبع: https://www.implantdr.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 15:05

برای مرتب سازی دندان ها در دندانپزشکی روش های مختلفی وجود دارد. ارتودنسی ثابت، نامرئی و متحرک سه نوع اصلی ارتودنسی دندان یا روش مرتب کردن دندان ها به شمار می روند.

همچنین استفاده از ارتودنسی ثابت می تواند معایبی نیز داشه باشد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

عوارض ارتودنسی ثابت

  • دندان درد و ناراحتی خفیف دندان (از جزئی ترین عوارض ارتودنسی دندان)
  • ایجاد خراش و زخم در بافت های نرم داخل دهان
  • افزایش احتمال خطر عفونت لثه
  • ایجاد لکه های سفید روی دندان ها
  • کوتاه شدن ریشه برخی دندان ها
  • تشدید مشکلات دندان ها

در هر صورت باید بگوییم که با این حال اگر تمام مشکلات دهان و دندان را پیش از شروع درمان ارتودنسی برطرف کنید دیگر هیچکدام از عوارض ارتودنسی دندان را در طول درمان تجربه نخواهید کرد.

اما به طور کلی استفاده از ارتودنسی نامرئی بیش تر از ارتودنسی ثابت توصیه می شود.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

یک دسته بندی نسبتا جدید در ارتودنسی دندان است که در آن از وسایلی برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود که یکی از این ۳ ویژگی بارز را دارند:

  • یا پنهان هستند
  • یا شفاف هستند
  • و یا اینکه همرنگ دندان اند

فرض کنید شما شخصی هستید که برای مرتب سازی دندان‌های خودتان از وسایل نامرئی استفاده می‌کنید. در این صورت کسی که به شما نگاه می‌کند معمولا متوجه نخواهد شد که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید. دندان‌های شما مرتب می‌شود در حالی که هیچ کس متوجه این موضوع نمی‌شود.

ارتودنسی با الاینر‌های شفاف دقیقا چه شکلی است؟

الاینر‌ها قالب‌های شفاف و اختصاصی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. اگر قبلا تجربه استفاده از محافظ یا گارد دندان را داشته اید و یا درمان بلیچینگ دندان در خانه انجام داده اید احتمالا می‌دانید این قالب‌ها چه شکلی هستند و چگونه روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

درمان های ارتودنسی امروزه بسیار ایمن هستند

با پیشرفت تکنولوژی های جدید دندانپزشکی امروزه روش هایی روی کار آمده که با سرعت بیشتر و همچنین دقت بالاتری دندان ها را مرتب می کنند. در واقع درمان های ارتودنسی امروزی تکنیکی تر و راحت تر از درمان های گذشته است و هیچ خطری را متوجه بیماران نمی کند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 95 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 13:52

یکی از مهم ترین دغدغه ها برای هر راننده ای کاهش مصرف سوخت است و معمولا اولین راهی که برای کاهش مصرف سوخت به ذهن افراد می رسد، خرید یک خودروی کم مصرف است. اما لازم است بدانید که تنها این روش راه حل شما نیست، بلکه شما می توانید با روش های دیگری که ما در این مقاله برایتان شرح می دهیم، باعث کاهش مصرف سوخت خودروی خود شوید.

راندمان سوخت توانایی ماشین در تبدیل کردن سوخت به انرژی است و هر چه تولید انرژی خودرو بیشتر باشد، راندمان سوخت آن نیز بیشتر خواهد بود. رابطه بین راندمان سوخت و میزان مصرف سوخت، یک رابطه معکوس است و خودرو هایی که راندمان سوخت بالایی دارند، سوخت کمتری مصرف می کنند.

روش ‌های ساده کاهش مصرف سوخت

در ادامه مقاله به معرفی راه هایی می پردازیم که با انجام آنها می توانید باعث کاهش مصرف سوخت خودروی خود شوید.

رانندگی با سرعت استاندارد

یکی از علت های افزایش مصرف سوخت، رانندگی با سرعت بسیار بالا و یا بسیار پایین است. رانندگی با سرعت زیر 50 کیلومتر بر ساعت، یعنی کار کردن موتور با دنده پایین تر و درنتیجه مصرف سوخت بیشتر. همچنین سرعت بالا نیز می تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

بیشتر بخوانید: نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو

استفاده به موقع از سیستم تهویه

در سرعت بالاتر از 80 کیلومتر به جای باز کردن پنجره سعی کنید از سیستم تهویه استفاده کنید؛ زیرا در این سرعت، باد منجر به حرکت سخت خودرو و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر آن می شود.

تعویض فیلتر هوا

کثیف بودن فیلتر هوا به موتور فشار وارد می کند و باعث سخت تر کار کردن آن می شود. در نتیجه برای عملکرد درست، موتور خودرو سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.  اما در صورت تعویض مرتب و به موقع فیلتر هوا می توان از مصرف زیاد سوخت جلوگیری کرد.

توجه به میزان بار داخل خودرو

لازم است بدانید که هر 50 کیلوگرم وزن اضافه باعث افزایش 2 درصدی مصرف سوخت می شود. بنابر این حتما به میزان باری که در خودرویتان قرار می دهید توجه کنید. به طور مثال اگر از باربند خودروی خود استفاده ای ندارید آن را باز کنید زیرا کشش آیرودینامیکی منجر به افزایش 20 درصدی مصرف سوخت در بزرگراه ها می شود.

تنظیم باد تایرها

کم باد بودن لاستیک های خودرو باعث می شود خودرو در جاده ها مقاومت چرخشی بالاتری داشته باشد که همین امر باعث مصرف سوخت بیشتری می شود. در نتیجه با تنظیم کردن باد خودرو می توان در کاهش مصرف سوخت خودرو کمک کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت استارپارت نمایندگی رسمی قطعات هیوندای و کیا مراجعه کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 91 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 17:27

ارتودنسی یکی از رایج ترین شاخه های دندانپزشکی است که افراد برای رفع مشکلات و ناهنجاری های دندان و فک خود از آن بهره می برند. اما افراد زیادی برخلاف واجب بودن ارتودنسی برای درمان دندان هایشان، از انجام این درمان سر باز می زنند زیرا معتقد هستند که اجزای ارتودنسی مانند براکت ها، سیم ها و یا کش های مخصوص ارتودنسی باعث بر هم خوردن ظاهر مناسب دندان ها می شوند.

با پیشرفت علم در این صنعت، روشی به وجود آمده است که ضمن اصلاح مشکلات دندان ها از طریق ارتودنسی، ظاهر نامطلوب بریس های ارتودنسی را نیز مخفی می کند؛ این روش ارتودنسی پشت دندان یا لینگوال نام دارد. ارتودنسی لینگوال روش مناسبی برای مخفی کردن بریس ها و سایر اجزای ارتودنسی است، به این دلیل که تمامی لوازم و تجهیزات ارتودنسی در سمت پشت دندان ها نصب می شوند.

پس می توان تنها تفاوت ارتودنسی پشت دندان با ارتودنسی معمولی را در محل نصب بریس های ارتودنسی دانست. به این صورت که در ارتودنسی معمولی بریس ها بر روی سطح خارجی دندان ها نصب می شوند و در ارتودنسی لینگوال بریس ها در پشت دندان ها قرار دارند.

بریس های پشت دندان قادر به حل چه مشکلاتی هستند؟

بریس های پشت دندان قادر اند طیف وسیعی از مشکلات دندانی را حل کنند که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

  • وجود فاصله در میان دندان ها
  • ازدحام و بهم ریختگی دندان ها
  • مشکلات بایت بیمار مانند اوربایت
  • کراس بایت
  • آندربایت
  • اپن بایت

مزایای ارتودنسی پشت دندان

پنهان بودن اجزای ارتودنسی: همین امر باعث شده است که ارتودنسی پشت دندانی در مدت زمان کمی محبوبیت بسیار بالایی به دست آورد.

پیدا نبودن تغییر رنگ بریس ها: طبیعی است که رنگ بریس های ارتودنسی بعد از مدتی به دلیل مصرف مواد غذایی مختلف دچار تغییر رنگ می شود. اما اگر بیمار از روش ارتودنسی پشت دندان استفاده کند، حتی اگر بریس ها تغییر رنگ دهند باز هم چیزی مشخص نمی شود.

معایب ارتودنسی پشت دندانی

نیاز به تخصص بالاتر برای نصب بریس ها: باتوجه که دسترسی به پشت دندان ها سخت است، برای نصب اجزای این ارتودنسی نیاط به مهارت بالایی است.

هزینه بالاتر: هزینه این ارتودنسی با توجه به سخت تر بودن نصب بریس ها و اجزا و درنتیجه زمانبر بودن، نسبت به ارتودنسی ثابت معمولی به ازای هر فک 2 تا 3 میلیون تومان بالاتر است.

برخورد زبان بیمار با بریس های پشت دندان: برخورد زبان با سیم ارتودنسی باعث اذیت شدن بیمار می شود و ممکن است زبان را زخم کند اما این مشکل به مرور زمان حل می شود.

منبع: https://www.orthodr.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 100 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 17:20

همه ما می دانیم که یکی مهم ترین فاکتوهای زیبایی افراد، داشتن دندان های زیبا و در نتیجه آن داشتن لبخندی زیبا است. به همین دلیل داشتن دندان های نامرتب می تواند زیبایی لبخند ما را تحت تاثیر خود قرار داده و در نتیجه اعتماد به نفس ما را برای لبخند زدن پائین بیاورد.

لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های اصلاح شکل ظاهری دندان ها و همچنین سفید کردن آنها است. این روش مناسب افرادی است که دندان های نامرتب، لب پریده، شکسته و زرد رنگ دارند زیرا لمینت دندان باعث اصلاح طرح لبخند آنها می شود. این روکش‌ های لمینتی زمانی که بر روی دندان ها قرار می‌ گیرند، علاوه بر پوشاندن ناحیه جلویی دندان و زیبایی بخشیدن به ظاهر آنها، باعث تغییر اندازه، طول و شکل دندان‌ ها نیز می‌ شوند.

لمینت دندان روکشی نازک است که برای اصلاح عیوب مختلف دندان بر روی آن چسبانده می شود. این لایه نازک می تواند در رنگ های مختلفی برای فرد تهیه شود که او می تواند آن رنگ را خود انتخاب کند.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان دارای انواع مختلفی است که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به توضیح این نوع ها می پردازیم:

  • لمینت سرامیکی: در اصطلاح عوام با عنوان لمینت دندان شناخته می‌شوند.
  • لمینت کامپوزیتی: عموما این نوع از لمینت با عنوان کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت شناخته می شود.

مزایای لمینت دندان چیست؟

به دلیل مزایای زیادی که لمینت دندان دارد، این روش یکی از محبوب ترین راه های اصلاح طرح لبخند برای افراد است. در این قسمت قصد داریم مزایای لمینت دندان را برایتان نام ببریم:

رفع بد رنگی دندان ها: یکی از روش ها برای سفید کردن دندان ها در کنار بلیچینگ دندان، لیمنت دندان است. در برخی شرایط این تغییر رنگ دندان ها بر اساس لک های ایجاد شده ناشی از پوسیدگی دندان و یا مواد خوراکی مختلف و یا استفاده بیش از حد از فلوراید دندان، آنقدر شدید است که با روش های معمول مانند بلیچینگ دندان درمان نمی شوند و در این شرایط لمینت دندان بهترین گزینه است.

اصلاح دندان های فرسوده یا شکسته: ممکن است دندان ها در اثر ضربه یا فرسودگی دچار شکستگی یا ساییدگی شده باشند که با گزینه هایی مثل پر کردن دندان قابل درمان نیستند و تنها توسط لمینت دندان قابل اصلاح هستند.

بهبود فاصله بین دندانی: فاصله بین دندان ها نه تنها بر زیبایی چهره تاثیر دارد، بلکه می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان فک و همینطور تغییر موققعیت دندان ها شود.

 

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 89 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 14:29

یکی از اصلی ترین خدمات دندانپزشکی، ارتودنسی دندان است که عملکرد آن براساس مرتب کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های دندان و دهان است. به زبان ساده تر، ارتودنسی دندان دانش و مهارت صاف و مرتب کردن دندان های نامرتب با کمک مجموعه ای از تکنیک هاست.

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می شود. ارتودنسی ثابت همانطور که از نامش پیداست به طور ثابت و دائمی بر روی دندان های فرد قرار می گیرد و به مرور زمان باعث درمان آنها می شود. اما در ارتودنسی متحرک دندان شرایط متفاوت است. در این نوع ارتودنسی، دستگاه ارتودنسی به دندان نمی چسبد و شما می توانید در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و یا هنگام شرکت در مراسمی به طور موقت و کوتاه مدت آن را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی متحرک دندان معمولا برای درمان ناهنجاری های متوسط و خفیف دندانی مانند کج و یا جلو بودن دندان ها، فاصله بین دندنا ها و ... استفاده می شود و برای ناهنجاری های شدید دندانی به کار نمی رود.

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک مانند ارتودنسی ثابت، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • ارتودنسی اینویزیلاین
  • ریتینرها

الاینر( اینویزیلاین)

پلاک های پلاستیکی که کاملا بی رنگ و شیشه ای بوده را الاینر می گویند. به این ارتودنسی، ارتودنسی شفاف یا بی رنگ هم گفته می شود زیرا کسی هنگام استفاده آن متوجه وجود آن بر روی دندان های شما نمی شود. متخصص ارتودنسی بعد از عکسبرداری از دندان های شما و بررسی شدت و نوع ناهنجاری شما، از دندان های شما قالبی تهیه کرده و این پلاک ها را متناسب با دندان هایتان تهیه می کند. ارتودنتیست با توجه به وضعیت دندان های شما، تعدادی الاینر و پلاک اختصاصی به شما تحویل می دهد و شما باید هر 2 هفته یکبار آن را با الاینر جدید جایگزین کنید.

ریتینر

ریتینر که به آن تثبیت کننده ارتودنسی نیز گفته می شود، بعد از پایان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این که از ریتینر استفاده می کنیم این است که دندان ها تا مدتی پس از درمان ارتودنسی امکان جابجایی و برگشت به موقعیت قبلی خود را دارند ولی با ریتینر مانع از انجام این اتفاق می شویم.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت؟

در پاشخ به این سوال باید گفت که نمی توان از کلمه بهت و یا بدتر برای هر یک از روش ها استفاده کرد زیرا این روش ها به طور کامل با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار، یکی از این روش ها را به وی معرفی می کند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 98 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 14:28

درمان هایی که مرتبط با مرتب کردن دندان ها به وسیله ارتودنسی هستند اصولا عوارض ندارند. که اگر این طور بود به هیچ عنوان دندانپزشکان از آن ها استفاده نمی کردند. با این حال در برخی موارد ممکن است مشکلاتی در طول مرتب سازی دندان ها با این روش ایجاد شود. مثلا انتخاب متخصص ارتودنسی کم تجربه، عدم انتخاب درمان مناسب، دنبال نکردن نکات بهداشت دهان و دندان از جمله ای مواردی هستند که احتمال بروز عوارض ارتودنسی را افزایش می دهند.

چند مورد از عوارض ارتودنسی دندان که باید بشناسید.

همانطور که گفتیم ارتودنسی دندان عوارض بسیاری ندارد اما باید با آن ها قبل از انجام این روش درمانی آشنا شوید. در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

دندان درد خفیف

اگر شما از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید باید بدانید که یکی از جزئی ترین عوارض آن احساس دندان درد و ناراحتی خفیف دندان است. به طور عادی زمانی که برای اولین بار از این روش درمانی استفاده می کنید ممکن است تا زمان عادت کردن دهان و دندان تان به وسایل و تجهیزات ارتودنسی و شروع حرکت دندان ها، کمی ناراحتی خفیف احساس کنید.

این ناراحتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به آستانه درد خودتان و درمانی که انتخاب کرده اید بستگی دارد. اگر به دلیل فشار روی دندان‌هایتان احساس ناراحتی می‌کنید، توصیه می‌کنیم از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید. اما اگر کلا درد و ناراحتی نمی خواهید به جای ارتودنسی ثابت، ارتودنسی شفاف انجام دهید.

ایجاد زخم و خراش داخل دهان

به جز این که احتمال به وجود آمدن درد و ناراحتی وجود دارد، باید گفت که به دلیل برخورد کردن وسایل به بافت های نرم داخل دهان همانند لب، زبان، لثه و ... ممکن است کمی زخم شوید. این زخم و خراش شما را ممکن است بیشتر آزرده مند.

افزایش احتمال خطر عفونت لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه مهم است، اما اگر تحت هر نوع درمان ارتودنسی هستید، اهمیت ویژه ای دارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند منجر به بروز یکی از مهم ترین عوارض ارتودنسی دندان یعنی افزایش احتمال بیماری لثه شود که می تواند حرکت دندان های شما را آهسته کند. بنابراین اگر از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید ممکن است کمتر با عوارض سر و کار داشته باشید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 80 تاريخ : شنبه 28 آبان 1401 ساعت: 13:59

توسان از بهترین محصولات تولید شده کمپانی هیوندای است. این کراس اوور سایز کوچک با قرارگیری قیمتی در جایگاهی پایین ‌تر از ix55 و سانتافه، به اقتصادی‌ ترین محصول هیوندای در کلاس کراس اوور بدل شد. هیوندای توسان 2021 به طور کامل مورد باز طراحی قرار گرفته است اما شباهت هایی نیز با محصولات جدید پژو سیتروئن شامل پژو 2008 دارد.

طراحی ظاهری هیوندای توسان 2021

طراحی این خودرو به صورت تهاجمی با حجم پردازی های زاویه دار هندسی و بوده و سرشار از خطوط تیز است. با نگاه به بخش جلویی ماشین متوجه می شویم که این خودرو یک جلو پنجره بزرگتر دارد و طراحی  آن به نوعی مانند الماس است.

در نمای کنار ماشین یک نوار کرومی داریم که در نزدیکی آینه های جلو شروع می شود و به موازات سقف ماشین تا ستون پیشین ماشین امتداد پیدا کرده است. علاوه بر این نوار کرومی، در زاویه جانبی این خودرو رینگ های 19 اینچی وجود دارد که نامتقارن است. همچنین در نمای جانبی خودرو یکی از شاخص ‌ترین بخش‌ها طرح چند ضلعی قوس گلگیرهاست که بر خلاف معمول دیگر حالت کمانی شکل مدل های قبلی را ندارد.

در پشت ماشین نیز تغییرات قابل توجهی اتفاق افتاده است که مربوط به چراغ های ای ای دی است در کنار طراحی فوق العاده ای که دارد، یک نمای زیبای مینیمال نیز به خودرو می دهد. این چراغ ها به کمک یک نوار نوری به هم متصل شده و نمای پشت ماشین را زیباتر نشان می دهند. برف پاک کن های پشت خودرو نیز به صورت مخفی طراحی شده اند.

مشخصات فنی توسان 2021

هیوندای توسان 2021 در حالت استاندارد یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری دارد که قدرت آن 187 اسب بخار و 247 نیوتن متر است. گیربکس این خودرو اتوماتیک و 8 سرعته است. همچنین یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری ویژه مدل‌ های هیبریدی نیز در این خودرو نظر گرفته شده است.

طراحی داخل کابین هیوندای توسان 2021

برخلاف نمای بیرونی این خودرو که خطوط تیز و نمای خشنی دارد، بخش داخلی آن قوس های ملایم با خطوط نرم و روانی دارد. بخش میانی داشبورد ماشین یک حالت آبشار مانند دارد که در اطراف آن یک صفحه نمایش 10.25 اینچی لمسی است. در این خودرو از سیستم نورپردازی با ۶۴ رنگ مختلف و ۱۰ مرحله شدت نور نیز استفاده شده است که باعث زیبایی هرچه تمام تر کابین داخل خودرو شده است.

پشت فرمان توسان 2021 نیز یک نمایشگر دیجیتال قرار داده شده است که اطلاعات موردنیاز راننده را در اختیارش قرار می دهد. برای خرید لوازم یدکی هیوندای بهتر است به نمایندگی های رسمی این کمپانی مراجعه فرمائید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 98 تاريخ : چهارشنبه 18 آبان 1401 ساعت: 19:29

یکی از روش های اصلاح ناهنجاری ها و زیباسازی دندان ها، ارتودنسی دندان است که تاثیرات زیادی بر دندان ها دارد. با گذراندن مراحل ارتودنسی ثابت دندان می توان گامی بزرگ در رفع مشکلات و اختلالات فک و دندان برداشت. اناجم ارتودنسی ثابت مراحلی دارد که با انجام درست و اصولی آنها می توان به نتیجه دلخواه خود رسید.

ویژگی های ارتودنسی دندان ثابت

یکی از پرکاربرد ترین روش های درمان ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که انواع مختلفی شامل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و دیمون دارد. با این روش می توان اکثر ناهنجاری های دندانی را درمان کرد. برخی ویژگی های این ارتودنسی شامل موارد زیر می شود:

  • از ارتودنسی ثابت برای اصلاح و درمان ناهنجاری های شدید و پیچیده دندانی استفاده می شود.
  • این روش ارتودنسی هنگامی قابل استفاده است که دندان های دائمی فرد به طور کامل رشد کرده باشند.
  • در ارتودنسی ثابت، دندان ها با کمک سیم و کش ارتودنسی به سمت جایگاه صحیح خود حرکت کرده و در محل مناسبی قرار می گیرند.

مراحل ارتودنسی دندان ثابت

برای انجام ارتودنسی ثابت دندان باید مراحلی را دنبال کرد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم:

جلسه مشاور

اولین مرحله ارتودنسی دندان ثابت جلسه مشاوره است که در آن دندانهای بیمار توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار می گیرد و پزشک با معاینه دندان های فرد، بهترین روش درمان ارتودنسی را برای او انتخاب می کند.

عکسبرداری از دندان

در طی این مرحله، از دندان ها عکس گرفته شده و درمان دندان های فرد طرح ریزی می شود. با کمک عکس OPG نحوه قرارگیری ریشه دندان ها و وضعیت آن ها مشخص می شود. با ارائه برنامه درمان، هزینه ارتودنسی برآورد و به بیمار اعلام می شود.

نصب براکت ها بر روی دندان

این مرحله از ارتودنسی صرف نصب براکت ها و سایر اجزیا ارتودنسی بر روی دندان ها می شود. براکت ها به صورت دانه ای به وسیله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی قوس دار از میان آن ها عبور داده می شود.

مراجعه و چکاپ دوره ای

بعد از نصب براکت ها بر روی دندان ها، لازم است تا پیشرفت درمان توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار بگیرد. به همین جهت جلساتی به طور منظم برنامه ریزی می شود تا بر طبق آن بیمار در زمان های مشخص به مطب مراجعه کند.

برداشتن دستگاه ارتودنسی و استفاده از ریتینر

بعد از تمام شدن دوره ارتودنسی و خارج شدن اجزای ارتودنسی از دهان فرد، بیمار تحت معاینه قرار گرفته و برای ثابت شدن دندان ها در جای خود و باز نگشتن آنها در جای قبلی، از نگهدارنده یا ریتینر استفاده می شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 104 تاريخ : چهارشنبه 18 آبان 1401 ساعت: 19:22

کیا استینگر یک خودروی لیفت بک 5 در است. لیفت بک به این معناست که در ظاهر به نظر می رسد صندوق عقب جداست اما با باز شدن در صندق عقب، مانند خودروهای هاچ بک شیشه عقب با صندوق عقب بالا رفته و در حقیقت پیوسته است. سقف این خودرو با شیب ملایمی به سمت عقب خودرو پایین می آید و سقف و صندوق عقب دو جزء متمایز نخواهند بود. به اصطلاح به این نوع خودرو فست بک گفته می شود.

استینگر اولین خودروی اسپرت واقعی کلک ره جنوبی است و تا قبل از آن، شرکت کیا موتورز در زمینه تولید حودروی اسپرت حرکتی نکرده بود. کیا استینگر 2021 در واقع نسخه تکامل یافته 2020 است و به گونه ای طراحی شده است تا بتواند با رقبای هم رده خود به رقابت بپردازد.

مشخصات فنی کیا استینگر 2021

موتور استفاده شده در این خودروی کیا 3.3 لیتری بوده و 6 سیلندر است. این موتور با نام T-GDi شناخته می شود و با یک سیستم خروج دود اسپرت تلفیق شده است. قدرت موتور این ماشین نسبت به مدل های قبلی خود 3 اسب بخار بیشتر بوده و معادل 368 اسب بخار است. یکی از امکانات این خودروی هوشمند جدید، استارت موتور از راه دور است.

آپشن های داخل استینگر 2021

در این خودرو مانند نسخه قبلی آن، یک مانیتور 8 اینچی با قابلیت اسپلیت اسکرین امکاناتی چون اتصال بلوتوثی و کنترل صوتی داریم و می توان این مانیتور را به سفارش مشتری به 10.5 اینچی هم تغییر داد. این مانیتور جدید در اغلب ماشین های هم رده و رقیب وجود دارد اما نمایشگر استاندارد کیا استینگر 8 اینچی است.

بقیه بخش های داخلی کیا استینگر نغییری نکرده و قطعات کیا استفاده شده در آن مشابه با سایر مدل های قبلی است اما مواد جدید استفاده شده در کابین خودرو، آن را لوکس تر از قبل کرده است. یک روکش کرومی روی فرمان و همچنین یک روکش مشکی براق روی داشبورد قرار گرفته است.

ویژگی های ایمنی کیا استینگر 2021

  • قصد داریم در این بخش سراغ بخش ایمنی ماشین و بررسی آپشن هایی که باعث ایمنی و افزایش درصد اطمینان سرنشینان از ماشین می شود، برویم. برخی از مهمترین ویژگی های ایمنی این ماشین عبارتند از:
  • آلارم و راهنمای خروج خودرو از پارک و هدایت به سمت خطوط
  • سیستم تشخیص نقاط کور با وضوح بالا
  • افزایش وسعت تحت پوشش نقاط کور
  • سیستم نگهدارنده و هشدار دهنده خروج ماشین از خطوط
  • سیستم آلارم سرنشینان عقب
تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 89 تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1401 ساعت: 14:29

دندان خرگوشی یک اصطلاح است و هنگامی به کار می رود که دندان های فک پایین در جای درست خود قرار گرفته اما دندان های فک بالا جلوتر باشند و در کنار آن بزرگ هم باشند. این عارضه می تواند درجات مختلفی داشته باشد. بیش از حد بودن خرگوشی بودن دندان ها باعث از بین رفتن جذابیت چهره یک فرد می شود و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. اما درجات خفیفت آن اینگونه نیست و برخی از آنها حتی باعث جذابیت فرد نیز می شود.

روش های درمان دندان خرگوشی

برای برگرداندن دندان های فرد سر جای خود لازم است اقداماتی صورت گیرد که در زیر به معرفی آنان می پردازیم:

لمینت دندان خرگوشی نه ‌تنها باعث درمان جلو بودن دندان های جلویی در فک بالا می شود، بلکه می ‌تواند زیبایی منحصر به فردی را برای چهره فرد ایجاد کند. در بالاتر دیدید که روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد اما برای تشخیص این که آیا برای درمان این مشکل کدام روش درمان مناسب است، باید به دندانپزشک مراجعه کرد و از او مشورت گرفت. این لمینت برای این دندان ها در دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی انجام می شود که انتخاب نوع آن توسط دندانپزشک مشخص می شود.

اگر بعد از مراجعه به دندانپزشک مشخص شد که روش درمانی مناسب برای شما لمینت دندان است، ابتدا از دندان های شما اسکن دیجیتالی گرفته می شود و سپس دندانپزشک با مشاهده اسکن شما، با توجه کامپوزیت دندان یا لیمنت دندان خرگوشی، طول درمان را مشخص می کند و در مرحله آخر شروع به درمان می کند.

مزایای لمینت دندان خرگوشی

  • زیبایی طبیعی
  • درد کم
  • مقاومت و ماندگاری بالا
  • درمان در کوتاهترین زمان
  • در هنگام درمان نیاز به مواد بی حسی ندارد.

معایب لمینت دندان خرگوشی

  • رسیدگی و مراقبت بسیار بالا
  • عدم بازگشت پذیری
  • در صورت شکستن تغییر رنگ یا آسیب دیدگی باید به طور کلی تعویض شود.
  • هزینه بالا

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

مراقبت از لمینت دندان خرگوشی

با اینکه لیمنت دندان خرگوشی خیلی پرطرفدار تر از ارتودنسی آن است، اما این لمینت هزینه بسیار بالایی دارد و به مراقبت زیادی نیاز است. مراقبت های لازم:

  • از جویدن غذا های سفتی مانند ته دیگ یا شکاندن آجیل ها خودداری کنید.
  • نباید مسواک زدن مداوم و کشیدن نخ دندان را فراموش کنید.
  • از نوشیدن مایعات خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید.
  • از خوردن و آشامیدن غذاها و مایعات رنگی خودداری کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 91 تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1401 ساعت: 14:25

افرادی که دچار چاقی مفرط هستند به دنبال روش هایی برای لاغری و کاهش وزن می گردند. پس از کلی بررسی . امتحان روش های محتلف همچون: انواع رژیم های غذایی، غذاهای سیرکننده و کم کالری و همچنین انواع ورزش های لاغری اصولا به نتیجه دلخواه نمی رسند. بهترین روش برای لاغری این افراد استفاده از یک عمل لاغری است.

افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند می توانند با مشورت با یک جراح لاغری از یک جراحی لاغری استفاده کنند تا به وزن دلخواه خود برسند. بهترین و امن ترین جراحی لاغری، اسلیو معده نام دارد.

چه کسی چاق نامیده می شود؟

بر اساس یک معیار جهانی می توان میزان چاقی و لاغری افراد را اندازه گیری کرد. افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای 30 باشد، چاق محسوب می شوند. بنابراین شما با محاسبه bmi می توانید میزان چاقی و لاغری خود را بفهمید و بر اساس آن برای کاهش وزن اقدام کنید.

اما باید بگوییم که هر فرد چاقی مجبور به استفاده از عمل لاغری نیست. همچنین بهتر است که در وهله اول از روش های لاغری دیگری استفاده کنید.

بیماری های مرتبط با چاقی کدامند؟

همان طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم چاقی دلیل بروز اکثر بیماری های جدی و خطرناک است و هر چه سریعتر باید اقدام به کاهش وزن کنید؛ تا علاوه بر رسیدن به تناسب اندام از شر بیماری های مرتبط با چاقی نیز خلاص شوید و یا از بروز آنها جلوگیری کنید. انواع بیماری های مرتبط با چاقی عبارتند از:

  • دیابت نوع 2
  • فشارخون بالا
  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • آپنه خواب
  • سندرم متابولیک
  • آرتروز مفاصل
  • کیسه صفرا
  • انواع سرطان ها

آیا اسلیو معده بیماری های مرتبط با چاقی را درمان می کند؟

همان طور که گفتیم زمینه ساز اکثر این بیماری ها چاقی و اضافه وزن است؛ بنابراین در صورت کاهش وزن تا حد بسیار زیادی می توانید این بیماری را کنترل یا حتی درمان کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 87 تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1401 ساعت: 13:46

اسلیو معده یکی از کم خطر ترین و رایج ترین عمل های لاغری است که در طی آن 70 الی 80 درصد حجم معده از بدن فرد خارج می شود و به دلیل کاهش حجم معده، میزان غذای مصرفی فرد و در نتیجه کالری دریافتی نیز کاهش پیدا می کند و به مرور کاهش وزن چشمگیری برای فرد اتفاق میفتد. دوره نقاهت عمل اسلیو معده بسیار کوتاه است و 60 تا 70 درصد از وزن بیمار طی آن کاهش پیدا می کند.

یکی از مهم ترین عواملی که در نتیجه بخش بودن عمل اسلیو معده تاثیرگذار است، انتخاب کاندیدای مناسب برای آن است. در صورت انتخاب فرد نامناسب برای این عمل، نمی توان انتظار نتیجه خوب و بدون عوارضی را داشت. عمل جراحی اسلیو معده برای افراد حجیم خواری که دچار چاقی مفرط هستند و شاخص توده بدنی آنها بالای 35 بوده، مناسب است. این در حالی است که متاسفانه بعضی از پزشکان و جراحان این حوزه، بدون توجه به این موارد و صرفا برای کسب درآمد بیشتر حاضر به عمل کردن افرادی می شوند که گزینه مناسبی برای این عمل لاغری نیستند.

برای افراد ریزه خوار نیز روش جراحی ای که پیشنهاد می شود عمل بای پس معده است و اگر به جای بای پس معده تحت درمان اسلیو معده قرار بگیرند، احتمال دارد که دچار استپ وزنی و حتی بازگشت وزن شوند.

جراح لاغری برای عمل اسلیو معده

جراحی های لاغری مانند اسلیو معده و بای پس معده که برای کاهش وزن هستند، عمل هایی کاملا تخصصی بوده و طبق گفته انجمن بین المللی جراحان چاقی، جراحان عمومی ای که تخصص لاپاراسکوپی ندارند نباید این عمل جراحی را انجام دهند.

هر چه جراح لاغری  و لاپاراسکوپی بهتر و پیشرفته تری داشته باشید، احتمال بروز خطر و عوارض ناشی از عمل کمتر خواهد بود. به طوری که احتمال بروز عوارض اسلیو معده مانند باز شدن بخیه ها، گشاد شدن معده بعد از گذشت چند سال، نشت مواد غذایی از محل منگنه، سنگ کیسه صفرا و ... در صورتی که توسط فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی لاغری و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام شود بسیار کم و نزدیک به صفر خواهد بود.

بنابراین چنانچه در انتخاب جراح و نوع عمل خود دقت لازم را به خرج دهید و همچنین به خوبی نکاتی که پزشک متخصص به شما توصیه می کند را انجام دهید، احتمال بروز عوارض بعد از عمل اسلیو به صفر می رسد و همچنین از شر چاقی و بیماری های مرتبط به چاقی مثل دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آرتروز مفاصل و .... هم خلاص می شوید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 87 تاريخ : دوشنبه 16 آبان 1401 ساعت: 19:53